Få har som N.F.S. Grundtvig præget det danske samfunds forståelse af demokrati, skole og kirke. Grundtvig var af den opfattelse, at fællesskaber etableres og styrkes i skolen, i kirken og i samfundet. Alle tre instanser, folkeskolen, folkekirken og folketinget bruger en vigtig forstavelse, som understreger Grundtvigs menneske- og samfundsanskuelser: Det folkelige er det, som binder os sammen trods vores forskelligheder.
I forløbet møder eleverne Grundtvig gennem en tegneserie, hvor to børn finder en ældre mand på en bænk foran Aarhus Domkirke. Det går op for dem, at manden er den præst og salmedigter, som kaldes Grundtvig. Sammen besøger Grundtvig og børnene tre steder, hvor han i sit liv har sat aftryk, og hvor sporene ses endnu i dag. Ved hjælp af medfølgende dialogkort samles der op på tegneseriens indhold.
Arbejdet med forløbet skal understøtte elevernes historiske bevidsthed. Det gøres via genstande fra den grundtvigske arv: en salmebog, en stemmeseddel og en fortælling fra nordisk mytologi. Disse veksler eleverne med genstande, der karakteriserer liv og fællesskab i nutidens samfund.