GRUNDSKOLE

Folkekirkens Skoletjeneste tilbyder undervisningsforløb til grundskoler i Gladsaxe og Herlev. Forløbene tager afsæt i Fælles Mål og tilrettelægges tværfagligt mellem kristendomskundskab og en bred vifte af skolens andre fag. Et centralt element i vores tilbud er det alternative læringsrum. Vi lægger vægt på æstetiske læringsformer, hvor eleverne fx kommer på sansevandring i kirkerummet eller udtrykker sig kreativt i ord og billeder. Til hvert forløb hører en lærervejledning samt materiale til eleverne. 

Alle vores forløb går på to ben, et fagligt og et dannelsesmæssigt. Vi ønsker at skabe rum for refleksion og undren i en anden kontekst end den, eleverne møder i den sædvanlige skolehverdag.
Med afsæt i teater, fortælling, musik og billedkunst inviteres eleverne ind i en samtale om, hvad det vil sige at være og blive menneske.

 


Lærerkurser og workshop

Kom til en spændende dag med fokus på de bibelske fortællinger og hvor du bl.a. kan møde musiker, forfatter og podcast-vært Kristian Leth som fortæller om Bibelen verdens vigtigste bog?

Alle lærere

Kom på kursus i metoden skrol, som anvendes i forløbet Fra skrot til bibelsk plot. En praksisfaglig og kreativ tilgang til at bruge leg og rollespil i undervisningen. 

Indskolingslærere

Hør højskolelærer og ph.d. i teologi Christian Hjortkjær forklare, hvorfor det er godt at have skam i livet, men fatalt at have for meget. Undervejs i foredraget præsenteres undervisningsøvelser om skam.

Udskolingslærere

 

 

I forbindelse med forløbet Hånd & Ånd tilbydes en to timers praksisfaglig workshop, som giver mulighed for at eleverne kan møde en formidler, som mestrer håndens arbejde. 

Workshop for klasser

Indskoling 2025-26

Med afsæt i billedbogen Sallys far bander undrer og undersøger klassen i fællesskab, hvorfor bandeord på én gang er forbudte og fascinerende?

1.-3. klasse

Kom med på en spændende julerejse med de to børn Simon og Marie, som sammen med arkæologen Finn og en metaldetektor går på jagt efter julens oprindelse.

1.-3. klasse

Eleverne inviteres til julevandring i den lokale kirke, hvor de skrives i mandtal hos Kejser Augustus og klædes ud som hyrder på marken. 

1.-3. klasse

Praksisfaglighed, kreativitet, leg og læring går hånd i hånd når eleverne udvikler fortælleplader og undersøger plottet i tre bibelske fortællinger.

1.-3. klasse

Mellemtrin 2025-26

Få hænderne op af lommerne og lad tanke og ord blomstre, når Grundtvig bygger bro mellem hånd og ånd, og eleverne skal have hoved, hænder og krop i spil.  

5.-6. klasse

Eleverne inviteres til at bruge deres fantasi, orienteringsevne og undren, når de selv skal udvikle labyrinter og blive klogere på labyrinter fra forskellige tider, steder, kulturer og religioner.

4.-6. klasse

Hunden er menneskets bedste ven, men hvad med malkekoen? Undren og undersøgelse af dyrevelfærd gennem naturvidenskabelige, religiøse og filosofiske briller. 

4.-6. klasse

Mød de bibelske grundfortællinger i nye klæder, når eleverne gennem lyd, film, dialog og drama inviteres til at arbejde med eksistentielle dilemmaer. 

4.-6. klasse

Udskoling 2025-26

En astrofysiker, en biolog og en præst inviterer eleverne til at eksperimentere og undersøge lysets betydning både naturvidenskabeligt og åndeligt.

7.-10. klasse

Påskefortællingens temaer forventning, forræderi, forbrydelse og forvandling sættes i nyt perspektiv, når unge diskuterer og reflekterer over klimakrisen.

7.-9. klasse

Kropsskam, klimaskam, instaskam... Skam er usynlig og samtidig er den overalt.  Før i tiden blev skamstøtter rejst som monumenter for at udskamme folk, men hvordan ser den moderne skamstøtte ud?

7.-9. klasse