GRUNDSKOLE

Folkekirkens Skoletjeneste tilbyder undervisningsforløb til grundskoler i Gladsaxe og Herlev. Forløbene tager afsæt i Fælles Mål og tilrettelægges tværfagligt mellem kristendomskundskab og en bred vifte af skolens andre fag. Et centralt element i vores tilbud er det alternative læringsrum. Vi lægger vægt på æstetiske læringsformer, hvor eleverne fx kommer på sansevandring i kirkerummet eller udtrykker sig kreativt i ord og billeder.

Alle vores forløb går på to ben, et fagligt og et dannelsesmæssigt. Vi ønsker at skabe rum for refleksion og undren i en anden kontekst end den, eleverne møder i den sædvanlige skolehverdag.
Med afsæt i teater, fortælling, musik og billedkunst inviteres eleverne ind i en samtale om, hvad det vil sige at være og blive menneske.

 


Forløb 2024-2025

Indskoling

Findes man ikke mere, hvis man er blevet usynlig for sin bedste ven? Et forløb om at føle sig set eller overset med afsæt i bogen Underlig Fisk.    

2.-3. klasse

Er der julemagi på spil i Grævlingskoven i december? Saml klassen om en hyggelig fortælling med tilhørende lågekalender og aktiviteter.

1.-3. klasse

Eleverne inviteres til julevandring i den lokale kirke, hvor de skrives i mandtal hos Kejser Augustus og klædes ud som hyrder på marken. 

1.-3. klasse

Gennem fortælling, musik og sang lægger forløbet op til undren over naturen og universet, og eleverne inviteres til en festlig koncert med duoen Sille&Palle.  

1.-3. klasse

Mellemtrin

Ville den barmhjertige samaritaner mon være en god gårdvagt? Eleverne arbejder med at koble etik og kodning, ligesom de selv skal prøve at kode. 

4.-5. klasse

Hvad er et hjem? I forløbet arbejder eleverne med begrebet hjem i kunst, litteratur og religion, og til slut former de egne drømmehjem. 

4.-6. klasse

Med afsæt i Lindgrens klassiker Mio, min Mio arbejder eleverne med teamerne godt og ondt, ensomhed og venskab, håb og drømme. 

4.-6. klasse

Udskoling

Hvor går grænsen mellem menneske og maskine, og hvad er det særligt menneskelige? Dyk ned i de etiske spørgsmål, der knytter sig til kunstig intelligens. 

7.-9. klasse

Hvad sker der, hvis man tager ud i naturen og oplever den? I forløbet arbejder eleverne med forskellige natursyn, religiøse myter og begrebet håb. 

7.-9. klasse

Med afsæt i kortfilmen Maybe this Christmas, hvor den lidt ensomme Bobby finder et efterladt barn på en parkeringsplads, arbejder eleverne med temaerne håb og lys i mørket.   

7.-9. klasse

Sammen med kreativ koder og digital kunstner Andreas Refsgaard skal vi se og prøve teknologiens kreative potentiale. 

Alle lærere