Folkekirkens Skoletjeneste
Gladsaxe & Herlev
GRUNDSKOLE
Folkekirkens Skoletjeneste tilbyder undervisningsforløb til grundskoler i Gladsaxe og Herlev. Forløbene tager afsæt i Fælles Mål og tilrettelægges tværfagligt mellem kristendomskundskab og en bred vifte af skolens andre fag. Et centralt element i vores tilbud er det alternative læringsrum. Vi lægger vægt på æstetiske læringsformer, hvor eleverne fx kommer på sansevandring i kirkerummet eller udtrykker sig kreativt i ord og billeder.
Alle vores forløb går på to ben, et fagligt og et dannelsesmæssigt. Vi ønsker at skabe rum for refleksion og undren i en anden kontekst end den, eleverne møder i den sædvanlige skolehverdag.
Med afsæt i teater, fortælling, musik og billedkunst inviteres eleverne ind i en samtale om, hvad det vil sige at være og blive menneske.
Forløb 2024-2025
Indskoling
Findes man ikke mere, hvis man er blevet usynlig for sin bedste ven? Et forløb om at føle sig set eller overset med afsæt i bogen Underlig Fisk.
2.-3. klasse
Er der julemagi på spil i Grævlingskoven i december? Saml klassen om en hyggelig fortælling med tilhørende lågekalender og aktiviteter.
1.-3. klasse
Eleverne inviteres til julevandring i den lokale kirke, hvor de skrives i mandtal hos Kejser Augustus og klædes ud som hyrder på marken.
1.-3. klasse
Gennem fortælling, musik og sang lægger forløbet op til undren over naturen og universet, og eleverne inviteres til en festlig koncert med duoen Sille&Palle.
1.-3. klasse
Mellemtrin
Ville den barmhjertige samaritaner mon være en god gårdvagt? Eleverne arbejder med at koble etik og kodning, ligesom de selv skal prøve at kode.
4.-5. klasse
Hvad er et hjem? I forløbet arbejder eleverne med begrebet hjem i kunst, litteratur og religion, og til slut former de egne drømmehjem.
4.-6. klasse
Med afsæt i Lindgrens klassiker Mio, min Mio arbejder eleverne med teamerne godt og ondt, ensomhed og venskab, håb og drømme.
4.-6. klasse
Udskoling
Hvor går grænsen mellem menneske og maskine, og hvad er det særligt menneskelige? Dyk ned i de etiske spørgsmål, der knytter sig til kunstig intelligens.
7.-9. klasse
Hvad sker der, hvis man tager ud i naturen og oplever den? I forløbet arbejder eleverne med forskellige natursyn, religiøse myter og begrebet håb.
7.-9. klasse
Med afsæt i kortfilmen Maybe this Christmas, hvor den lidt ensomme Bobby finder et efterladt barn på en parkeringsplads, arbejder eleverne med temaerne håb og lys i mørket.
7.-9. klasse
Sammen med kreativ koder og digital kunstner Andreas Refsgaard skal vi se og prøve teknologiens kreative potentiale.
Alle lærere