GRUNDSKOLE

Folkekirkens Skoletjeneste tilbyder undervisningsforløb til grundskoler i Gladsaxe og Herlev. Forløbene tager afsæt i Fælles Mål og tilrettelægges tværfagligt mellem kristendomskundskab og en bred vifte af skolens andre fag. Et centralt element i vores tilbud er det alternative læringsrum. Vi lægger vægt på æstetiske læringsformer, hvor eleverne fx kommer på sansevandring i kirkerummet eller udtrykker sig kreativt i ord og billeder. Til hvert forløb hører en lærervejledning samt materiale til eleverne. 

Alle vores forløb går på to ben, et fagligt og et dannelsesmæssigt. Vi ønsker at skabe rum for refleksion og undren i en anden kontekst end den, eleverne møder i den sædvanlige skolehverdag.
Med afsæt i teater, fortælling, musik og billedkunst inviteres eleverne ind i en samtale om, hvad det vil sige at være og blive menneske.

 


Indskoling

Findes man ikke mere, hvis man er blevet usynlig for sin bedste ven? Et forløb om at føle sig set eller overset med afsæt i bogen Underlig Fisk.    

2.-3. klasse

Er der julemagi på spil i Grævlingskoven i december? Saml klassen om en hyggelig fortælling med tilhørende lågekalender og aktiviteter.

1.-3. klasse

Eleverne inviteres til julevandring i den lokale kirke, hvor de skrives i mandtal hos Kejser Augustus og klædes ud som hyrder på marken. 

1.-3. klasse

Gennem fortælling, musik og sang lægger forløbet op til undren over naturen og universet, og eleverne inviteres til en festlig koncert med duoen Sille&Palle.  

1.-3. klasse

Mellemtrin

Ville den barmhjertige samaritaner mon være en god gårdvagt? Eleverne arbejder med at koble etik og kodning, ligesom de selv skal prøve at kode. 

4.-5. klasse

Hvad er et hjem? I forløbet arbejder eleverne med begrebet hjem i kunst, litteratur og religion, og til slut former de egne drømmehjem. 

4.-6. klasse

Med afsæt i Lindgrens klassiker Mio, min Mio arbejder eleverne med teamerne godt og ondt, ensomhed og venskab, håb og drømme. 

4.-6. klasse

Udskoling

Hvor går grænsen mellem menneske og maskine, og hvad er det særligt menneskelige? Dyk ned i de etiske spørgsmål, der knytter sig til kunstig intelligens. 

7.-9. klasse

Hvad sker der, hvis man tager ud i naturen og oplever den? I forløbet arbejder eleverne med forskellige natursyn, religiøse myter og begrebet håb. 

7.-9. klasse

Med afsæt i kortfilmen Maybe this Christmas, hvor den lidt ensomme Bobby finder et efterladt barn på en parkeringsplads, arbejder eleverne med temaerne håb og lys i mørket.   

7.-9. klasse

Sammen med kreativ koder og digital kunstner Andreas Refsgaard skal vi se og prøve teknologiens kreative potentiale. 

Alle lærere